Greetings from Yorkshire!

Olipa reissu, mutta tulipa tehtyä. Oikeastaan vielä mukavampi pyrähdys kun mitä ensi alkuun kuvittelin, isot kiitokset siitä matkaseuralleni Veeralle (Goldilock’s hamsterit) ja kaikille mukaville brittikasvattajille, joilta saimme tuomisia.

Harrogatea

y_Harrogate2

Hotellimme, vain kamera on vinossa.

Lähdimme matkaan viikko sitten perjantaina kello neljän lennolla iltapäivällä. Lento sekä bussikyyti Piccadilly Circukselle, sieltä junalla Leedsiin ja siellä vaihto Harragaten-junaan sujuivat ongelmitta. Olimme varanneet lennot jo viime syksynä ja junatkin etukäteen paikkalippuja myöten. Ainoa kommellus matkalla oli seuraavan aamupäivän reissu Yorkshire Even Centeriin, sillä kävelimme nummien poikki pitkään ja hartaasti autotien viertä. Jokin lyhyempikin reitti olisi ollut olemassa, mutta paikallisen aksentin tulkkaaminen oli joskus huomattavan vaikeaa ja kylttejäkin olisi sopinut olla enemmän. Pääsimme kuin pääsimmekin silti perille Burgess Premier Small Animal Show -tapahtumaan!

y_yleisoay_kanit2

Paikalliset jyrskänäyttelymme kalpenevat tuon shown rinnalla, vaikkakin juuri hamstereita oli esillä melko vähän. Sen sijaan kaneja oli arvosteltavia jos vaikka mitä rotua ja värimuunnosta. Myös marsut olivat hyvin esillä. Erilaisinta oli kuitenkin näyttelyväki, joka koostui enimmäkseen keski-ikäisistä ja sen paremmalla puolella olevista miehistä ja naisista. Varsinkin kaneja kasvatettiin ihan perheittäin ja pitkillä perinteillä, tuomareiden ollessa jo varsin valkotukkaista väkeä.

y_luppa y_kanit1

Eri kaniroduilla oli omat yhdistyksensä, joskus useampikin. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, joten tällä kertaa onkin melkoinen kuvapläjäys näyttelystä – klikkaa isommiksi. Tuliaisten ja hamsteripuolen esittely jää ensi kertaan 😉

y_belgianhare y_rotta

Sen verran väsyttävä ensimmäinen messupäivä kuitenkin oli, että jätimme toisen päivän väliin ja lähdimme sen sijaan bussilla Leedsiin. Maisemat sielläpäin ovat idyllisiä lampaineen ja kivitaloineen. Harrogate itsessään on mahtava pikkukaupunki kauniine rakennuksineen ja kivoine ravintoloineen. Englantilainen aamiainen pitää nälän loitolla pitkään (tosin suolaan saattaa tukehtua) ja kokeilimme myös paikallista Sunday Roastia, ks. kuva.

Sunday Roast, jonka kruununa keikkuu Yorkshire pudding

y_Leedsiin

Leeds

Maanantai-aamupäivällä olikin lähtö takaisin. Eläinten kuljetuksessa oli melkoinen jännääminen ja säätäminen – ja lopuksi ne kuitenkin menivät normaalina lentorahtina eivätkä eläinkuljetuksena kuten piti. Onneksi englantilaiset, enimmäkseen ulkorakennuksissa kasvatetut hamsterit, ovat tottuneet melko viileään ja olivat hyvin pakattuina omiin bokseihinsa kissankuljetuslaatikon sisälle. Muiden lämpö ja paksut purukerrokset pitivät eläimet hyväkuntoisina pienestä viileydestä huolimatta.

Mainokset

Yksi ajatus artikkelista “Greetings from Yorkshire!